Prezentacja
Niniejsza strona jest miejscem gromadzenia pomysłów do prezentacji. Tutaj również powinien się wykrystalizować zarys struktury naszego wystąpienia.
Dlaczego wybraliśmy skrypt elektroniczny i technologię WIKI?
- Nowe metody i wyzwania przed humanistyką (humanistyka w erze komputerowej).
- Zebranie doświadczeń z możliwością wykorzystania technik informatycznych w nauczaniu.
- Weryfikacja hipotez o przydatności (lepszym dopasowaniu) hipertekstu do procesu zdobywania wiedzy.
- Test środowiska do współtworzenia treści.
- Test zdalnej pracy.
- Chcemy porównać reakcje studentów na tradycyjny przekaz (książka) i internetowy (w związku z tym prośba do Dziekana o sponsorowanie wydruku krótkiej serii :-)
Korzyści dla studenta:
- łatwy i wygodny dostęp do podręcznika ==> większa liczba czytelników
- możliwość sprawnego przechodzenia z jednej strony na inną, z jednego tematu na drugi (sieciowa struktura wiedzy — przeciwieństwo linearnej),
- łączenie się z potrzebną, zewnętrzną stroną internetową (zamieszczone linki do bibliotek, materiałów filozoficznych, itp.)
- przykłady i materiały „na miejscu”
Dla prowadzącego:
- możliwość dokonywania bieżących zmian, aktualizacji, ulepszeń w podręczniku
- zarządzanie wersjami
- kopie zapasowe
Literatura (hipertekst w edukacji)
- Irena Pulak, „Od podręcznika do hipermediów, czyli kilka refleksji o e-bookach i hipertekstach w edukacji”
- Janusz Taborek, „System hipertekstowy w dydaktyce akademickiej” - analiza wykorzystania materiałów z gramatyki opisowej j. niemieckiego.
Założenia edukacyjne
- punkt wyjścia
- coraz większe problemy studentów I stopnia z metodyką pracy (wynik poziomu w liceach)
- istotne trudności z wdrożeniem do samodzielnej pracy
- problemy z pisaniem i redagowaniem prac
- wiele różnych „szkół” (zamieszanie)
- skutki widoczne w postawie studentów (zaniedbywanie metodyki) i w ich pracach pisemnych
- dążenie do zmiany obserwowanej sytuacji - Metodyka to ważny przedmiot, wskazuje podstawowe narzędzia pracy potrzebne Studentowi
- uporządkowanie wiadomości przekazywanych na zajęciach z Metodyki: skrypt złożony jest z trzech rozdziałów, które dotyczą części teoretycznej, praktycznej i filozoficznej/refleksyjnej zajęć;
- w zamyśle autorów ma on stanowić podstawę odniesienia dla Prowadzącego oraz łatwo dostępny dla Studentów, zbiór najważniejszych informacji przekazywanych podczas zajęć
- zintegrowane treści mają pomóc w rozbudzeniu zainteresowania tematyką
- forma pozwala na samodzielną nawigację, każdy może studiować we własnym rytmie i samodzielnie dobierając sobie kolejność — powinno to pomóc w zrozumieniu różnorodnych współzależności między różnymi treściami.
- kładzie nacisk na przydatność/niezbędność wiedzy z obszaru metodyki
- skrypt ma być również narzędziem w dalszej pracy (miejsce rozpoczynania poszukiwań) — oddziaływanie nie zakończy się wraz z zaliczeniem zajęć
- skrypt ma pomóc na dalszej drodze filozofowania (części na większym stopniu zaawansowania)
- skrypt ma pomóc w organizowaniu pracy grupy (kalendarz) - pomocne przy zróżnicowanej formie kolejnych zajęć (np. przewidziano zajęcia w Bibliotece na Kampusie).
Prezentacja treści
W tej części planowane jest omówienie treści skryptu.
Całość skryptu do druku dostępna tutaj: all (uwaga wersja testowa).
Prezentacja multimedialna
Do pobrania przed seminarium: plik prezentacji (PPT)