Prezentacja

Niniejsza strona jest miejscem gromadzenia pomysłów do prezentacji. Tutaj również powinien się wykrystalizować zarys struktury naszego wystąpienia.

Dlaczego wybraliśmy skrypt elektroniczny i technologię WIKI?

  1. Nowe metody i wyzwania przed humanistyką (humanistyka w erze komputerowej).
  2. Zebranie doświadczeń z możliwością wykorzystania technik informatycznych w nauczaniu.
  3. Weryfikacja hipotez o przydatności (lepszym dopasowaniu) hipertekstu do procesu zdobywania wiedzy.
  4. Test środowiska do współtworzenia treści.
  5. Test zdalnej pracy.
  6. Chcemy porównać reakcje studentów na tradycyjny przekaz (książka) i internetowy (w związku z tym prośba do Dziekana o sponsorowanie wydruku krótkiej serii :-)

Korzyści dla studenta:

  1. łatwy i wygodny dostęp do podręcznika ==> większa liczba czytelników
  2. możliwość sprawnego przechodzenia z jednej strony na inną, z jednego tematu na drugi (sieciowa struktura wiedzy — przeciwieństwo linearnej),
  3. łączenie się z potrzebną, zewnętrzną stroną internetową (zamieszczone linki do bibliotek, materiałów filozoficznych, itp.)
  4. przykłady i materiały „na miejscu”

Dla prowadzącego:

  1. możliwość dokonywania bieżących zmian, aktualizacji, ulepszeń w podręczniku
  2. zarządzanie wersjami
  3. kopie zapasowe

Literatura (hipertekst w edukacji)

  1. Irena Pulak, „Od podręcznika do hipermediów, czyli kilka refleksji o e-bookach i hipertekstach w edukacji”
  2. Janusz Taborek, „System hipertekstowy w dydaktyce akademickiej” - analiza wykorzystania materiałów z gramatyki opisowej j. niemieckiego.

Założenia edukacyjne

  1. punkt wyjścia
    1. coraz większe problemy studentów I stopnia z metodyką pracy (wynik poziomu w liceach)
    2. istotne trudności z wdrożeniem do samodzielnej pracy
    3. problemy z pisaniem i redagowaniem prac
    4. wiele różnych „szkół” (zamieszanie)
    5. skutki widoczne w postawie studentów (zaniedbywanie metodyki) i w ich pracach pisemnych
  2. dążenie do zmiany obserwowanej sytuacji - Metodyka to ważny przedmiot, wskazuje podstawowe narzędzia pracy potrzebne Studentowi
  3. uporządkowanie wiadomości przekazywanych na zajęciach z Metodyki: skrypt złożony jest z trzech rozdziałów, które dotyczą części teoretycznej, praktycznej i filozoficznej/refleksyjnej zajęć;
  4. w zamyśle autorów ma on stanowić podstawę odniesienia dla Prowadzącego oraz łatwo dostępny dla Studentów, zbiór najważniejszych informacji przekazywanych podczas zajęć
  5. zintegrowane treści mają pomóc w rozbudzeniu zainteresowania tematyką
  6. forma pozwala na samodzielną nawigację, każdy może studiować we własnym rytmie i samodzielnie dobierając sobie kolejność — powinno to pomóc w zrozumieniu różnorodnych współzależności między różnymi treściami.
  7. kładzie nacisk na przydatność/niezbędność wiedzy z obszaru metodyki
  8. skrypt ma być również narzędziem w dalszej pracy (miejsce rozpoczynania poszukiwań) — oddziaływanie nie zakończy się wraz z zaliczeniem zajęć
  9. skrypt ma pomóc na dalszej drodze filozofowania (części na większym stopniu zaawansowania)
  10. skrypt ma pomóc w organizowaniu pracy grupy (kalendarz) - pomocne przy zróżnicowanej formie kolejnych zajęć (np. przewidziano zajęcia w Bibliotece na Kampusie).

Prezentacja treści

W tej części planowane jest omówienie treści skryptu.
Całość skryptu do druku dostępna tutaj: all (uwaga wersja testowa).

Prezentacja multimedialna

Do pobrania przed seminarium: plik prezentacji (PPT)